Pahalı ve Lüks Markalar, Ürünler, Mekanlar…

 


Caz’ın habercisi Ragtime…

Eklenme Tarihi: October 23, 2013 SANAT
14169923-illustration-of-a-jazz-ragtime-pianist

Fransızlar 1718 yılında New Orleans şehrine yerleşmeye başladılar. İlerleyen yıl yani 1719 da 147 zenci Afrikalı köle olarak çalıştırılmak üzere bu şehre getirildi.

Aslında o yıllarda kölelik çok yayılmamıştı.

1763’te Fransız göçmen halkı Louisiana topraklarını İspanyollara hediye etmişlerdi. Sonradan gelen İspanyol kurallarına rağmen Fransız dil ve gelenekleri hep ön planda olmuştu. 1801 de İspanyollar Louisiana şehrini Fransızlara geri verdiler ama İspanyolların koyduğu kurallar bu şehir Amerikan devleti tarafından Fransızların elinden alınana kadar geçerli oldu.

1800lerin sonlarına doğru, siyah ve beyaz ırkın bir araya gelmesi ile Avrupa ve Afrika geleneklerinin etkileşmesi kaçınılmaz oldu. Ve o yıllarda bu etkileşim ve birleşmeye kısaca CREOLE dendi; yani biraz Afrikalı biraz Fransız.

New Orleans şehri caz müziğinin ortaya çıkması için ideal bir ortamdı. Mississippi nehri kenarında olması, ticaret yolu, dünyanın her yerinden insanların burada toplanmış olması, kozmopolit bir şehir yapısının olması, bol miktarda barların bu şehirde olması, kültürel bir bileşen şehir olması… Hepsi buradaydı.

Sık sık dans partileri muzikhollerde gerçekleşirdi. Eğlence hayati sınırsızca burada yaşanırdı. Tabii böylece müzisyenlere birçok iş imkânı doğuyordu. Bu dönem canlı müziğe olan talebin tavan yaptığı zamanlardı ve bu sayede müzisyenler kendi stillerini yaratmaya başladılar. Değişik bir çok tarz karıştı, bunları tekrar tekrar eleyerek yeni stiller geliştirdiler ve bu gelimseler caz’ın gelişiminde büyük rol oynadı…

O yıllarda orkestralar açık havada yapılan birden fazla aktivitede çalıyorlardı. 19. Yüzyılın en popüler aktivitesi dans etmekti. Bandolarda bulunan enstrümanlar trompet, trombon, tuba klarnet ve trampetti. Kapalı yerlerdeki aktivitelerde büyük orkestralara ihtiyaç duyulmazdı, buralarda STRİNG BAND denilen topluluklar çalardı. Bu gruplar, gitar, bas, keman ve piyanodan oluşurdu.

Savaş ile birlikte, orkestraların sayısı arttı. Sanırım moral olsun diye böyle bir artış olmuştu. New Orleans ve çevresinde 35’i aşkın orkestra vardı o yıllarda. Bu gruplar yurtseverlik şarkıları ve marşlar çalıyorlardı. Bu arada yeni bir tarz kendini yavaş yavaş, belki de kısa bir sürede gösterdi. Askeri marşların ve afro Amerikan banjo müzik tınılarının karışımıydı bu.

RAGTİME

Caz’ın habercisi Ragtime… Ragtime aslında ilk olarak 1890 da piyano için çalınan parçalara verilen addı. Bu tarzın ilk sanatçısı piyanist Scott Joplin oldu. 1868 yılında doğan sanatçı, 1890lı yıllarda piyanoda doruk noktasındaydı, deyim yerinde ise her yerde çalması için çağrılıyordu, o yıllarda onun çalış tarzını taklit etmek isteyen piyanistler çıkmadı değil ama onun çalışındaki his başkaydı; parmaklarının hızı, ritmi iyi kullanması, tonlardaki devamlılık ve kıvraklık.

Gerçekte bakıldığı zaman Ragtime, sadece piyano için yazılan bir müzik tarzı olmasının dışında, benim kanımca, müziğe giriş tarihini tanımlamakta kullanılmalıdır. Bakıldığında 1890 ve 1920’li yıllar arasında New Orleans’ta Ragtime piyanistlerinin yanında orkestralar, ragtime şarkıcıları, banjo ve ragtime yapan müzisyenler vardı. Bugün birçok caz müzisyeni o zamanlarda kendilerini Ragtime müzisyeni olarak adlandırıyor ve bu tarzdan etkilenip bugünkü Caz tarzını bulduklarını söylüyorlar. Müzikologlarda Ragtime tarzının ilk Caz stili olduğunda hemfikirler, aralarında istisnalar olsa bile.

Caz müziğinin New Orleans ta çok popüler olan Rag ve Blues’dan etkilenip ortaya cıktığı yanliş olsa gerek, çünkü 1904 ve 1915 yılları arasında şekillenen grupları Caz grubu olarak kabul edersek New Orleans lı bandoların repertuarlarının az bölümü Rag tarzıdı ve 12 ölçülük blues parcaları çok yaygın değildi.

1890 yıllar boyunca güney Louisiana kasabasında çok sayıda orkestra vardı, çalınan müzik marş ve Ragtime tarzını birleştiren bir stile sahipti. JOHN PHİLİP SOUSA o dönemin orkestra ve gruplarında şeflik yapan ünlenmiş bir orkestra şefiydi ve Ragtime piyanistleri Sousa’ nın yazdığı parçaları genelde Ragtime tarzında çalarlardı.

Caz aslında bando müziğinden etkilenmiştir, 20. Yüzyıl başlarında New Orleans a gönderilen askeri bandolar 1800’lerin ortalarında ortaya çıkan dansın biçimlenmesini sağlamıştır. Marşlar bazen yavaşlatılarak çalınır, bazen de hızlandırılırdı. Ve sonrasında askeri orkestralarda kullanılan çok sayıda enstrüman Caz’ da da kullanılmaya başlandı.

Caz dolu günler…

Taylan ERLER

Taylan Erler İstanbul Jazz Band”

 


 
GALERİ
 
  • Jean-Georges Vongerichten
  • Largest-truffle-found
  • The-Westin-Excelsior-Rome-1
  • Lapa-Rios-Ecolodge-1
  • portrait-of-elizabeth
  • Beoplay-H5-1
  • Triangle Cliff House
  • cro
  • weitzman
  • raf-simons-calvin-klein
  • diamond-studded_iphone_7
  • zaha-hadid-architects-porcelanosa-vitae-collection-1
  • le-brun
  • penda-san-shan-bridge-beijing-7
  • 108
  • paris-hilton
  • the-bunyadi-london
  • Hapuku-Lodge-1
  • 000_dv1980570.722a9161836.original
  • gaultier01-1
  • MillionaireSafe
  • AlexanderWang
  • peter copping
  • Exquisite-Natural-Bathtub-By-Stone-Forest-1
  • montblanc1
  • maria-grazua
  • Marc Newson Louis Vuitton
  • david bowie
  • Carmen-and-Carlos-at-Amber-Lounge
  • House-of-Solid-Gold-1